Меню

Правила користування міським пасажирським транспортом на території Житомирської ОТГ

Згідно рішення міськвиконкому

ПРАВИЛА
користування міським пасажирським транспортом на території
Житомирської міської об’єднаної територіальної громади

  • Загальні положення
    1. Ці Правила визначають порядок проїзду пасажирів та його оплати, взаємовідносини перевізника і пасажирів, їх права та обов’язки враховуючи особливості транспортної інфраструктури та наявність автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
    2. Правила обов’язкові для виконання комунальними підприємствами, їх працівниками (персоналом) та пасажирами та іншими особами, які будуть задіяні у процесі надання транспортних послуг, у тому числі перевізників інших форм власності.
    3. Витяги з Правил у частині прав, обов’язків та відповідальності пасажирів, працівників перевізника та контролерів, які безпосередньо контактують з пасажирами, місцезнаходження та контактні дані підприємства, а також інша візуальна інформація, визначена законодавством, повинні розміщуватись у салонах пасажирського транспорту на видному для пасажирів місці.
    4. Терміни, що вживаються у цих Правилах, мають таке значення:

міський пасажирський транспорт — складова частина єдиної транспортної системи, призначена для перевезення громадян автобусами, трамваями, тролейбусами (незалежно від форми власності), на маршрутах відповідно до вимог життєзабезпечення міста;

автоматизована система обліку оплати проїзду (далі но тексту — АСООП) — програмно-технічний комплекс, призначений для здійснення обліку наданих транспортних послуг за допомогою електронного квитка;

оператор АСООП — комунальне підприємство «Житомиртранспорт» Житомирської міської ради, на яке покладено забезпечення управління та організації роботи АСООП, інших електронних систем пов’язаних із контролем та моніторингом надання послуг з перевезення пасажирів у міському пасажирському транспорті;

«Картка житомирянина» — це персоніфікована багатофункціональна електронна пластикова картка, яка є матеріальним носієм персональних даних утримувача картки і підтримує додатки та/або функції, пов’язані з наданням і обліком заходів соціальної підтримки та інших інформаційних сервісів і послуг, в т.ч. транспортні (електронний квиток), та видається для пільгових категорій населення на безоплатній основі;

перевізник — КП «ЖТТУ» Житомирської міської ради та/або юридичні особи, фізичні особи-підприємці, які надають послуги з перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування на підставі договорів з організатором перевезень;

пасажир — особа, яка здійснює поїздку у міському пасажирському транспорті, отримує транспортні послуги, за винятком інших осіб, що забезпечують їх надання;

кондуктор — особа, на яку покладено функції продажу квитків (реєстрації проїзду) у транспортному засобі, видачі разового квитка (підтверджуючого реєстрацію квитка) та перевіряє наявність документів на право проїзду;

контролер — особа, на яку покладено функції із забезпечення контролю оплати (реєстрації) проїзду пасажирами, дотримання пасажирами вимог цих Правил та накладення штрафів за їх порушення;

водій — це особа, на яку покладено функції керування транспортним засобом і має при собі посвідчення водія відповідної категорії, а також може здійснювати контроль та продаж проїзних квитків;

безквитковий проїзд — проїзд пасажира, перевезення дитини від 7 до 16 років, багажу, протягом однієї або більше зупинок без оплати (реєстрації) проїзду;

квиток — проїзний документ встановленої форми, який надає право пасажиру на одержання транспортних послуг;

електронний квиток — проїзний документ встановленої форми, який після реєстрації в АСООП дає право пасажиру на одержання транспортних послуг (безконтактна банківська картка, \ТЕС, ОК інші носії);

підтверджуючий реєстрацію квиток — квиток виготовлений друкарським способом під час реєстрації проїзду за допомогою обладнання АСООП (терміналом) в т.ч. інформація про реєстрацію (електронного квитка).

вартість проїзду — сума коштів, яку сплачує пасажир як плату за проїзд, що встановлюється та затверджується виконавчим комітетом міської ради;

зупинка — спеціально обладнаний пункт на маршруті для посадки та висадки пасажирів;

маршрут — напрямок руху міського пасажирського транспорту за встановленим розкладом між визначеними та відповідно обладнаними пунктами на зупинках;

ручна поклажа — вантаж, розміри якого не перевищують 60 х 40 х 20 сантиметрів, вагою до 10 кілограмів включно;

багаж — вантаж, розміри якого не перевищують 100 х 50 х 30 сантиметрів, вагою від 10 до 40 кілограмів;

  1. Інші терміни, що використовуються у цих Правилах, вживаються у значенні, наведених у чинному законодавстві України та Порядку функціонування АСООП в міському пасажирському транспорті загального користування на території Житомирської міської об’єднаної територіальної громади.
  • Оплата (реєстрація) та порядок проїзду
    1. Право на проїзд надає дійсний проїзний документ.
  1. Право пільгового проїзду падає відповідне посвідчення чи довідка, па підставі якої надається пільга, а після прийняття відповідного рішення виконавчим комітетом Житомирської міської ради, також зареєстрований електронний квиток.
  2. Дійсними проїзними документами вважаються:
  • разовий проїзний квиток;
  • підтверджуючий реєстрацію квиток;
  • зареєстрований електронний квиток (з дійсним терміном використання та з достатнім балансом на момент реєстрації).
  1. Недійсними проїзними документами вважаються:
  • підроблений або недійсний (раніше використаний, з вичерпаним строком дії) квиток, або квиток, реквізити якого не відповідають транспортному засобу і номеру маршруту, в якому перебуває пасажир на момент контролю, а також квиток, в якому неможливо визначити його порядковий номер, номер транспортного засобу та номер маршруту;
  • персоналізований проїзний документ (електронний квиток), що не належить особі, яка його зареєструвала (пред’явила);
  • не зареєстрований, недійсний, не має достатній баланс для покриття повної вартості квитка, має ознаки підробки електронний квиток.
  1. Правила реєстрації електронного квитка у міському пасажирському транспорті визначені Порядком функціонування АСООП на території Житомирської міської об’єднаної територіальної громади.
  2. Оплата вартості проїзду здійснюється незалежно від відстані проїзду згідно за встановленим тарифом.
  3. Разовий проїзний квиток, зареєстрований електронний квиток дає право на одну поїздку та перевезення ручної поклажі в межах кінцевих зупинок маршруту в одному напрямку, або на право проїзду різними маршрутами протягом визначеного часу без оплати при пересадці у інший транспортний засіб, або інший обсяг і умови надання транспортних послуг, що передбачається відповідним рішенням про встановлення їх видів та вартості (тарифу).
  4. У разі якщо розміри ручної поклажі перевищують встановлені цими Правилами норми, пасажир (власник) сплачує вартість, яка дорівнює вартості одного квитка, отримуючи таким чином квиток на перевезення багажу. Право пільгового проїзду не надає право на безоплатне перевезення багажу.
  5. У випадку неможливості проїзду пасажира до свого кінцевого пункту призначення, перерваній поїздки:

-з причини несправності транспортного засобу, такий пасажир пересідає па інший транспортний засіб того ж виду та маршруту, який йде слідом по графіку та продовжує свою подорож без проведення повторної оплати чи реєстрації проїзду, але за наявності квитка, що підтверджує факт проїзду па несправному транспортному засобі;

-відшкодування за оплачений проїзд у транспорті (на маршруті) не здійснюється.

  1. Інформаційне забезпечення пасажирів повинно здійснюватись українською мовою та може дублюватись іншими іноземними мовами з дотриманням вимог законодавства.
  2. Проїзд дітей віком до 6 років дозволяється лише при їх супроводі дорослим. Проїзд організованих груп дітей здійснюється виключно з супроводом вихователів чи інших відповідальних осіб.
  3. Спори та непорозуміння, які виникають між працівниками підприємств пасажирського транспорту і пасажирами в рухомому складі, звернення та скарги пасажирів розглядаються адміністрацією підприємства згідно з підпорядкованістю. У разі непогодження пасажира з рішенням адміністрації підприємства пасажирського транспорту, пасажир може у звернутися до відповідних структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування, органів державної влади, а також до суду в установленому порядку.
  • Права і обов’язки перевізника
    1. Перевізник зобов’язаний:
  • виконувати вимоги законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та цих Правил;
  • забезпечувати якісне обслуговування пасажирів, які перебувають у салоні транспортного засобу та на зупинках. Вживати всіх заходів для запобігання нещасному випадку з ними або дорожньо-транспортній пригоді;
  • організувати проведення контролю технічного та санітарного стану транспортного засобу перед початком роботи;
  • організувати проведення медичного огляду водіїв, згідно встановлених норм;
  • видавати водіям та іншим працівникам передбачені законом документи;
  • мати документи для здійснення перевезень згідно із законодавством;
  • утримувати транспортні засоби в належному технічному та санітарному стані, забезпечувати їх своєчасну подачу для посадки пасажирів і відправлення;
  • надавати пасажирам достовірну і своєчасну інформацію про найменування зупинок, можливі пересадки, розмір плати за проїзд, умов роботи АСООП тощо;
  • у разі виходу з ладу транспортного засобу під час роботи на маршруті, забезпечити вихід на маршрут резерву;
  • забезпечувати виконання визначеного законодавством режиму праці та відпочинку водіїв;
  • забезпечити дотримання графіків та розкладів руху.
  1. Перевізник має право:
  • обмежувати або припиняти перевезення в разі стихійного лиха, епідемії або іншої надзвичайної ситуації;
  • припиняти рух транспортних засобів у разі виникнення загрози життю та здоров’ю пасажирів;
  • вимагати від органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, виконання умов договору;
  • надавати організатору перевезень та Оператору пропозиції щодо вдосконалення організації роботи на міських маршрутах загального користування;
  • оперативно отримувати інформацію щодо дотримання графіків та розкладів руху, обсягів перевезень, суми виручки від наданих ним послуг;
  • отримувати своєчасно та в повному обсязі оплату за надані послуги з перевезень пасажирів на міських маршрутах загального користування;
  • уповноважити Оператора на виконання функцій передбачених п. 7 даних Правил.
  • Права та обов’язки водія
    1. Водій зобов’язаний:
  • виконувати вимоги цих Правил, правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації міського пасажирського транспорту;
  • мати з собою і пред’являти для перевірки уповноваженим посадовим особам документи, передбачені законодавством;
  • дотримуватися визначеного маршруту та розкладу руху транспортного засобу;
  • зупиняти транспортний засіб за сигналом контролера, виконувати його вказівки та сприяти у здійсненні контролю, якщо це не заважає безпеці дорожнього руху;
  • зупиняти автобус для посадки та висадки пасажирів на відстані не більше ніж 0,5 метра від краю проїзної частини дороги;
  • пройти перед виїздом на маршрут медичний огляд, забезпечити перевірку технічного стану і комплектності транспортного засобу;
  • продавати квитки пасажирам до початку руху транспортного засобу;
  • зупинятися на кожній визначеній розкладом руху зупинці, у тому числі при виїзді з депо на маршрут та заїзді до депо;
  • не від’їжджати від зупинки з відчиненими дверима транспортного засобу і не відчиняти їх до повної зупинки, негайно зупинитися у разі відкривання дверей під час руху;
  • бути охайно одягненим, чемно поводитися з пасажирами;
  • надавати необхідну допомогу при обслуговуванні пасажирів з обмеженими фізичними можливостями;
  • здійснити термінові заходи щодо зниження швидкості руху або зупинки міського пасажирського транспорту у разі загрози безпеці руху;
  • у разі відсутності автоматизованої системи оповіщення пасажирів, правильно й чітко оголошувати назву кожної зупинки та наступної за нею, а при зміні маршруту оголошувати про це на кожній зупинці;
  • стежити за виконанням пасажирами цих Правил, сприяти контролерам у проведенні контролю оплати проїзду;
  • у зимовий період очищати підніжки від снігу та льоду на кінцевих зупинках.
  1. Водій має право:
  • вимагати від пасажирів виконання їх обов’язків, передбачених цими Правилами, а також норм поведінки в громадських місцях;
  • при роботі в режимі маршрутного таксі відмовити у зупинці для посадки та/або висадки у місці, розташованому на відстані ближче ніж 100 метрів від облаштованої зупинки міського пасажирського транспорту;
  • не допускати до поїздки пасажирів, які перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, порушують громадський порядок, мають при собі небезпечні вантажі, зокрема легкозаймисті, вибухонебезпечні і такі, що можуть забруднити транспортний засіб чи одяг пасажирів;
  • вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними даних Правил;
  • звертатися до органів Національної поліції у разі порушення пасажирами громадського порядку;
  • продавати разові проїзні квитки пасажирам під час зупинки.
  1. Водію забороняється:
  • змінювати маршрут і графік руху крім випадків, коли є реальна перешкода для руху (ведуться дорожні роботи, виникнення ДТП, проведення різних загальноміських заходів з перекриттям вулиць тощо);
  • розмовляти з пасажирами, їсти, пити, курити тютюнові вироби чи продавати пасажирам квитки під час руху транспортного засобу;
  • відмовляти пасажирам в обслуговуванні, крім випадків передбачених законодавством та цими Правилами;
  • перевозити в транспортному засобі гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні, вибухові, отруйні, їдкі, сморідні та наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;
  • порушувати вимоги цих Правил, Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації транспортного засобу.
  • Права та обов’язки кондуктора
    1. Кондуктор зобов’язаний:
  • справляти плату за проїзд, здійснювати реєстрацію проїзду, видавати пасажиру квиток;
  • сприяти контролеру здійснюваіи перевірку оплати проїзду пасажирами;
  • приступити до роботи в охайному вигляді, бути одягненим у формений одяг (накидку яскравого кольору);
  • мати при собі службове посвідчення та пред’являти його на вимогу контролюючих органів і пасажирів;
  • надавати пасажирам достовірну і своєчасну загальну інформацію про умови надання транспортних послуг;
  • у випадках настання екстрених та непередбачуваних ситуацій, надавати необхідну допомогу водію, пасажирам та іншим учасникам дорожнього руху;
  • організовувати евакуацію пасажирів при надзвичайній ситуації, здійснювати роз’яснювальну роботу та не допускати паніки серед пасажирів;
  • при настанні дорожньо-транспортної пригоди, но можливості встановити свідків такої пригоди та записати їх контактні дані;
  • підтримувати салон транспортного засобу в чистоті та охайності, зокрема сидіння, поручні, підлогу.
  1. Кондуктор має право:
  • вимагати від пасажирів виконання обов’язків, передбачених цими Правилами;
  • вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними даних Правил;
  • вимагати від пасажира оплати за проїзд чи його реєстрації, пред’явлення документів, які підтверджують право на проїзд та за їх відсутності стягнути оплату за проїзд.
  • разі відмови пасажира від оплати чи реєстрації проїзду, звернутись до водія (контролера), щоб він зупинив транспортний засіб, запропонувати порушнику (пасажиру) покинути транспортний засіб, а у випадку його відмови — викликати контролерів та працівників Національної поліції.
  • не допускати до поїздки пасажирів, які не мають дійсного проїзного документу, перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння, порушують громадський порядок, мають при собі заборонений чи небезпечний багаж.
  1. Кондуктору забороняється:
  • їсти, нити, курити тютюнові вироби під час руху транспортного засобу;
  • відмовляти пасажирам в обслуговуванні, крім випадків передбачених законодавством та цими Правилами;
  • перевозити в транспортному засобі гострі і ріжучі предмети, пожежонебезпечні, вибухові, отруйні, їдкі, сморідні та наркотичні речовини, вогнепальну зброю без чохлів, інші небезпечні предмети;
  • порушувати вимоги цих Правил, Правил дорожнього руху та правил технічної експлуатації транспортного засобу.
  • працювати на маршруті без службового посвідчення затвердженого зразка;
  • ображати і принижувати пасажирів під час спілкування з ними;
  • брати плату за проїзд у громадському транспорті без видачі квитка (реєстрації проїзду);
  • видавати квитки невстановленого зразка, раніше продані квитки;
  • брати плату за проїзд у розмірі меншому чи більшому за встановлений.
  • Права та обов’язки пасажира
    1. Пасажир має право:
  • на безпечне перевезення;
  • безоплатно провозити з собою ручну поклажу, а також одну дитину віком до 7 років без надання їй окремого місця;
  • на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про умови, порядок руху та падання транспортних послуг;
  • на відшкодування завданих збитків у порядку визначеному законодавством;
  • отримання першої медичної допомоги персоналом перевізника;
  • на розгляд по суті звернень, скарг, пропозицій щодо надання транспортних послуг.
  1. Пасажир зобов’язаний:
  • зайшовши у транспортний засіб одразу сплатити/зареєструвати проїзд, в т. ч. оплатити перевезення багажу;
  • для оплати проїзду готівкою, у разі відсутності кондуктора в салоні транспортного засобу, пасажир повинен зайти через передні двері і придбати квиток у водія;
  • мати при собі дійсний проїзний документ, а за використання права пільгового проїзду — відповідне посвідчення чи довідку, на підставі яких надається пільга, а після прийняття відповідного рішення виконавчим комітетом Житомирської міської ради, також зареєстрований електронний квиток;
  • у разі виявлення контролером недійсного проїзного документа або його відсутності, відсутності пільгового документа, сплатити штраф. Для продовження поїздки пасажир також повинен придбати (зареєструвати) квиток у контролера, в іншому випадку, він повинен залишити салон транспортного засобу на найближчій зупинці;
  • у разі оплати проїзду учнівськими чи студентськими проїзними квитками, пред’явити дійсний учнівський чи студентський квиток в розгорнутому вигляді;
  • зберігати квиток до кінця поїздки і пред’являти його в розгорнутому вигляді для контролю;
  • здійснювати посадку (висадку) лише після повної зупинки транспортного засобу;
  • завчасно подати сигнал водієві відповідним дзвінком або усно в разі виходу на зупинці «На вимогу»;
  • після прибуття на кінцеву зупинку маршруту звільнити салон транспортного засобу;
  • не заважати входу і виходу пасажирів, а також відчипеншо і зачиненню дверей;
  • під час руху міського пасажирського транспорту, зберігати особисту безпеку — триматись за поручні, бути взаємоввічливим, поступатися місцем людям з інвалідністю, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам;
  • у разі настання дорожньо-транспортної пригоди надати можливу допомогу потерпілим і повідомити про це органам поліції;
  • повідомити персонал Перевізника про виявлені забуті речі, документи та цінності;
  • дбайливо ставитись до обладнання та майна, дотримуватись громадського порядку та чистоти у салоні та на зупинках;
  • виконувати вимоги цих Правил, а також вимоги інших нормативних документів у сфері пасажирського транспорту.
  1. Пасажиру забороняється:
  • відволікати увагу водія під час руху транспортного засобу;
  • перебувати в салоні міського пасажирського транспорту без дійсного проїзного документу;
  • розміщувати багаж у тих місцях, де це перешкоджає вільному пересуванню пасажирів уздовж салону;
  • користуватись без потреби аварійним обладнанням;
  • порушувати громадський порядок, курити тютюнові вироби в салоні транспортного засобу;
  • перевозити:
  • вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотичні речовини;
  • колючі, ріжучі предмети без належної упаковки;
  • вогнепальну зброю без чохлів та дозволів на носіння та зберігання;
  • громіздкий багаж розміром більше ніж 100x50x30 см або вагою понад 40 кг, речі довші за 190 см та діаметром більше ЗО см (крім дитячих та інвалідних колясок, велосипедів, що складаються, та лиж);
  • тварин (крім дрібних тварин у кошиках, сумках із суцільним дном, птахів у клітках, собак у намордниках за наявності поводка, за умов, що тварини не забруднюватимуть салон та речі пасажирів і розташовуватимуться на підлозі);
  • проїжджати в одязі та перевозити багаж, що забруднюють одяг інших пасажирів, обшивку салону та сидіння;
  • ставити дітей, багаж чи ручну поклажу на сидіння;
  • входити в салон транспортного засобу з їжею (морозивом), що може забруднити салон, при відкритій упаковці;
  • відчиняти двері під час руху і навмисно заважати їх відчипеншо або зачиненню на зупинках, крім потреби запобігання нещасному випадку.
  • Контроль оплати проїзду. Права та обов’язки контролера
    1. Дані Правила встановлюють вимоги до організації та здійснення контролю за оплатою (реєстрацією) проїзду та перевезення багажу, дотримання пасажирами Правил користування міським пасажирським транспортом на території Житомирської міської об’єднаної територіальної громади.
    2. Контроль проводиться на підставі Кодексу України про адміністративні правопорушення, Закону України «Про міський електричний транспорт», Закону України «Про автомобільний транспорт», «Правил надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом», «Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту».
    3. Контроль здійснюється контролерами та водіями транспортних засобів перевізника, або уповноваженими на те особами Оператора, в т.ч. із застосуванням обладнання АСООП.
    4. При накладенні штрафу на місці пасажиру видається копія квитанції та постанови, в т.ч. із застосуванням обладнання АСООП, шо має містити таку інформацію, зокрема:
  • номер документа;
  • дата та час оформлення (розгляду);
  • вид порушення (визначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення), та прийняте у справі рішення;
  • суму штрафу;
  • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, особистий номер контролера, який виніс постанову);
  • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові, дата народження, місце проживання чи перебування (за наявності));
  • опис обставин, встановлених під час розгляду справи (№ транспортного засобу, маршруту);
  • інформацію про організатора контролю (місцезнаходження, контактний телефон).
  1. Контроль оплати проїзду може здійснюватися під час руху транспортного засобу на маршруті та під час зупинки транспортного засобу на встановленій розкладом руху зупинці або спеціально для здійснення контролю.
  2. Відсутність дійсного проїзного документа, безоплатне перевезення пасажиром дитини віком від 7 до 16 років або неоплаченого багажу тягне за собою накладення штрафу та іншу відповідальність, передбачену законодавством України. Крім штрафу, пасажир повинен сплатити вартість проїзду.
  3. У разі відмови пасажира:
  • пред’явити контролеру для перевірки проїзних документів, документів па право пільгового проїзду,
  • оплатити штраф та проїзд,
  • надати документи, що засвідчують особу для оформлення постанови (протоколу) про адміністративне правопорушення,
  • виконати інші вимоги, щодо виконання пасажиром даних Правил,

для притягнення пасажира до цивільно-правової відповідальності перед перевізником згідно з умовами публічного договору перевезення та відповідальності передбаченої законодавством України, можуть додатково залучатися службовці Національної поліції, працівники управління муніципальної інспекції Житомирської міської ради.

  1. Контролер зобов’язаний:
  • мати при собі посвідчення, штрафні кви танції та постанови (протоколу) встановленого зразка, обладнання АСООП;
  • пред’являти пасажирам під час контролю посвідчення;
  • бути охайно одягненим в формений одяг, ввічливо спілкуватися з пасажирами;
  • надати можливість пасажир)’, який щойно зайшов у салон транспортного засобу, придбати квиток;
  • у разі притягнення пасажира до відповідальності та накладання штрафу у порядку визначеному законодавством видати йому квитанцію та інші документи встановленого зразка;
  • у разі відмови від виконання пасажиром вимог контролера та порушення ним громадського порядку звернутися до Національної поліції.
  1. Контролер має право:
  • перевіряти додержання вимог цих Правил пасажирами, кондуктором та водієм;
  • здійснювати контроль оплати (реєстрації) проїзду та наявності (реєстрації) дійсних проїзних документів і документів (електронного квитка), які дають право на пільговий проїзд;
  • використовувати засоби відеофіксації під час проведення контролю.
  1. Контролеру забороняється:
  • здійснювати контроль без службового посвідчення затвердженого зразка;
  • ображати і принижувати пасажирів під час спілкування з ними;
  • стягувати штраф за безквитковий проїзд у громадському транспорті без видачі квитанції та складання постанови (протоколу) встановленого зразка;
  • видавати квитанції невстановленого зразка;
  • накладати та стягувати штраф у розмірі меншому чи більшому за розмір який встановлено чинним законодавством.